SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Jumaat, 29 April 2011

Rasuah punca pintu masuk negara sering bolos - SPRM


KUALA LUMPUR 28 April – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini mendedahkan bahawa amalan rasuah dan penyelewengan di kalangan pegawai penguat kuasa, termasuk pegawai Jabatan Imigresen merupakan antara punca kebocoran di pintu masuk negara.

Menurut Laporan SPRM 2010, wujud segelintir pegawai Jabatan Imigresen hidup mewah dengan wang haram dan dipercayai menerima sogokan antara RM2,000 sehari hingga RM60,000 sebulan.

"Apabila terdedahnya penglibatan mereka, didapati ada segelintir pegawai menerima sogokan sehingga RM60,000 sebulan di Jeti Penumpang Pulau Ketam.

“Terdapat juga penguat kuasa yang dipercayai dibayar sehingga RM2,000 sehari untuk memudahkan urusan keluar masuk pendatang haram,” demikian menurut laporan yang dikeluarkan di sini, hari ini.

Sogokan yang diterima termasuklah untuk melepaskan warga asing yang pasportnya mempunyai cap palsu atau tiada sebarang dokumen perjalanan.

"Ini adalah antara punca menyebabkan pintu masuk negara mudah dibolosi pendatang tanpa izin,” menurut laporan itu. – Bernama

1 ulasan: