SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Ahad, 7 Jun 2015


Ketika PAS bersikap lunak dengan musuhnya Umno, bekas menterinya sendiri pula terus mempertikaikan kewibawaan parti Melayu itu.

Bekas menteri penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin berkata Umno bawah pimpinan sekarang “terikat dengan kekuatan kewangan dan kebendaan tetapi kekosongan jiwa tanpa roh perjuangan  sejati”.

“Umno semakin jauh dari rakyat  dengan semakin menyerlah  sebagai parti elitis, feudalistik dan materialistik,” katanya.

Malah, kata  Zainuddin, imej ini semakin teruk  apabila  Residen Umno Datuk Seri Najib berkata dirinya bukan dari darah sembarangan, ketika berdepan kritikan bertali arus Tun Dr Mahathir Mohamad.

Zainuddin berkata, kenyataan itu amat bertentangan ajaran Islam yang tidak membezakan  manusia dengan daripada aspek darjat, pangkat dan keturunan kecuali ketakwaan kepada Allah.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang supaya pertemuan PAS-Umno tidak dipandang negatif kerana Umno tidak boleh disamatarafkan dengan firaun.

The Malaysian Insider semalam melaporkan pandangan sebegitu tidak menjadi pendekatan PAS.

“Malangnya ada yang cemburu. Macam isteri yang tak benarkan suaminya ke pasar, tak boleh berjumpa dengan perempuan. Asal jumpa dengan Umno tak boleh, diharamkan. Itu bukan pendekatan kita.

“Dengan bahasa yang dinasihati Allah, berhubunglah, pergi bercakap, walaupun dengan Firaun. Tak kan kita nak cakap Umno setaraf dengan Firaun yang disebut dalam Al-Quran.

"Jangan sampai begitu. Tak boleh bertindak melebihi ajaran Al-Quran. Kita menganggap kaum kita ditenggelam oleh kejahilan, yang memerlukan kita menyelamatkannya,” beliau dilapor sebagai berkata.

Begini Lah Gelagat Presiden Anda


Kah kah kah kah!!!
Kah ka hkahkah kah!!!
Oit, cepat la muktamar ni habis. Kah ka hkah!!
Ramai org melalut dah ni.

Tolonglah tamatkan muktamar ini secepat mungkin.
Kah kah kah kah!!!





Jutawan Melayu Jual Nasik Lemak


Pecah kepala Mugabe memikirkan MAS
Jual nasik lemak jadi jutawan? 

Loh Boon Siew pun geleng kepala. Kah kah kah kah!!! 

Tuan Boon Siew,

sedara kandung Dollah Bedawi itu bukan sekadar jutawan. Laksawan. Billionaire dalam Bahasa Inggeris. Kah kah kah!!!


Cukup celaka. Nasik lemak modal RM2-00 pun tak sampai,
 paksa MAS beli RM45-00.

Macam mana MAS tak setengah mampus? 
Macam mana MAS tak bangkrap tiap tahun? 
Macam mana MAS tak korek dana awam tiap tahun?

Dol,

itu baru penangan tauke nasik lemak.

Kita belum lagi bukak bab penangan tauke 
air kencing setan dalam pesawat. Kan?

Penangan anak Mahafiraun dah kompom lagi kaw-kaw. 
Kah kah kah kah!!!
Tak kan anak Mahafiraun mau buat kerja amal dgn MAS?
Takkan la anak Mahafiraun selaku supplier utama petrol, akan menjual petrolnya dgn harga 3 sen/1000 gelen?
Takkan nak ikut harga jual air ke Singapura.

Kah kah ka hkah!!!
Mampuih.

Sabtu, 6 Jun 2015

Rekaan Bangunan Hotel Sama Seperti Buaya Air Masin


Sesiapa yang terbang melintasi Wilayah Utara, Australia mungkin dapat melihat binaan menyerupai seekor buaya yang berkeliaran di kawasan berkenaan.
Namun, ia sebenarnya sebuah hotel unik yang dibina membentuk reptilia yang di- geruni itu, terletak di tengah Taman Warisan Dunia.
Gagudju Crocodile Holiday Inn, hotel milik warga tempatan di Taman Negara Kakadu, berada kira-kira dua jam perjalanan dari Darwin.


Kakadu adalah taman negara terbesar di Australia meliputi kawasan seluas 19,000 kilometer persegi -sama dengan saiz Republik Slovenia - dan menawarkan semua pengalaman menarik di negara ‘Crocodile Dundee’ itu.
Reka bentuk hotel yang unik itu melambangkan ‘penduduk’ terkenal di Kakadu, buaya air masin.
Terletak di bandar Jabiru, hotel itu menjadi pilihan pelancong yang ingin meneroka kawasan utara Kakadu.

Taman negara itu menjadi habitat kepada lebih 10,000 buaya, bersamaan dengan 10 peratus daripada keseluruhan populasi reptilia itu di Wilayah Utara.

Lebih separuh kawasan di Kakadu yang diisytiharkan sebagai taman negara dalam tiga peringkat antara 1979 hingga 1991 adalah tanah masyarakat orang asli Australia.

Pemilik warga tempatan menguruskan perjalanan taman berkenaan bersama Parks Australia

GEMPA BUMI: 16 Orang Pendaki MAsih Hilang Di Gunung Kinabalu - Bomba


RANAU: Seramai 16 orang pendaki disahkan masih hilang dan operasi menjejaki mereka oleh pihak penyelamat masih diteruskan.

Menurut jurucakap pihak bomba dan penyelamat Malaysia (JBPM) Sabah, kesemua baki pendaki seramia 168 orang telah selamat tiba di Pondok Timpohon sejak awal pagi semalam kira-kira pukul 3,.00 pagi.

"Sehingga kini, seramai 16 pendaki dilaporkan belum ditemui dan usaha menjejaki mereka sedang giat dilakukan."

"Operasi telah ditangguhkan pada pukul 3.30 pagi dan akan disambung semula pada 5 pagi ini untuk gerakan mencari dan menyelamat," katanya.

Semalam pihak bomba telah berjaya menurunkan dua mayat pendaki iaitu seorang lelaki berumur 30 tahun dan seorang mayat kanak-kanak perempuan berumur 12 tahun.

Manfaat Buah Mangga Yang Perlu Anda Ketahui

Manfaat Buah Mangga Yang Perlu Anda Ketahui - Siapa yang tidak mengenal buah yang satu ini, Mungkin sebagian dari anda ada yang sering mengkonsumsi buah ini. Selain itu buah ini yang masih muda juga menjadi favorit para ibu hamil yang sedang ngidam. Buah yang rasanya ada yang asam dan ada yang manis ternyata menyimpan segudang manfaat untuk kesehatan tubuh kita. Ya pada kesempatan kali ini odong odong akan menulis manfaat buah mangga yang sangat baik untuk keshatan maupun untuk kecantikan.
manfaat buah mangga
Buah Mangga, foto id.wikipedia.org
Di indonesia atau di tempat lain mungkin sama, yakni terdapat banyak sekali jenis buah yang memiliki warna kulit kebanyaka hijau namun ada juga beberapa mangga yang memiliki warna kulit kuning itu selain enak di konsumsi juga menyimpan berbagai manfaat

Buah Mangga banyak sekali mengandung vitamin yang di butuhkan oleh tubuh kita, Kandungan vitamin pada buah mangga di antaranya Vitamin C, yang berperan sebagai senyawa pembentukan kolagen yang merupakan protein penting penyusun jaringan kulit, tulang, sendi, dan sebagainya pada tubuh kita. Mangga juga mengandung Vitamin A yang berfungsi untuk meningkatkan daya tahan tubuh serta nutrisi penting lainya.

Selain dua vitamin di atas mangga juga mengandung vitamin B6, Magnesium, Kalium yang tentunya di butuhkan oleh tubuh. Bertikut manfaat buah mangga untuk kesehatan dan juga kecantikan yang di kumpulkan dari berbagai sumber dan referensi.

  • Menutrisi Organ Mata
Vitamin A yang terkandung dalam buah mangga sangat baik untuk menjaga keshatan mata.

  • Penurun Berat Badan Yang Alami
Bagi anda yang sedang menjalani program penurunan berat badan atau diet secara alami dengan mengkonsumsi buah mangga ternyata bisa membantu, buah mangga bisa menurunkan nafsu makan karena kandungan nutrisi dan vitamin akan membuat anda merasa kenyang lebih lama.

  • Mencegah Aneka Jenis Kanker
Kandungan senyawa penting pada buah mangga seperti, Fisetin, Asam galat, Methilgallat, Quersetin , Isoquercitrin serta kandungan senyawa lainya mampu untuk mencegah tumbuhnya penyakit kanker pada tubuh.

  • Menurunkan Kadar Kolesterol Jahat
Kandungan serat yang cukup tinggi, pectin dan juga Vitamin C pada buah mangga sangat baik dan efektif untuk menurunkan kadar kolesterol jahat dalam tubuh.

  • Mencerahkan Kulit Yang Terbakar Akibat Sinar Matahari
Mencerahkan kembali kulit yang terbakar sinar matahari bisa menggunakan buah mangga, Kandungan vitamin A dan vitamin C pada mangga merupakan nutrisi penting untuk mencerahkan kembali kulit yang terbakar akibat sinar matahari. Caranya cukup gosokkan bagian dalam kulit mangga ke area kulit yang terbakar. Kemudian cuci hingga bersih dengan air dingin setelah itu didiamkan 10 sampai 15 menit. Lakukan perawatan tersebut secara rutin setidaknya dua kali atau tiga kali dalam seminggu untuk hasil yang maksimal. konsumsi rutin juaga buah mangga untuk membantu dan mempercepat pemulihan sel kulit dari dalam.

  • Menjadikan Kulit Bercahaya
Mengkonsumsi buah mangga secara teratur dapat mengurangi bintik-bintik gelap, noda dan jerawat, serta menjadikan kulit lebih bercahaya dari dalam. Sebab kandungan vitamin A dan Beta karoten dalam buah ini berfungsi untuk memulihkan, meremajakan dan meremajakan kembali sel kulit Anda.

  •  Anti Penuaan Dini
Antioksidan yang terkandung dalam buah mangga dapat membantu melawan tanda-tanda penuaan dini seperti keriput dan pigmentasi. Selain itu juga berfungsi untuk melindungi kulit dari radikal bebas berbahaya lainya.

  • Menghaluskan Kulit Wajah
Menghaluskan kulit wajah dengan buah mangga, Cara ini bisa anda lakukan dengan membuat masker wajah dengan bahan utama daging mangga yang sudah di haluskan kemudian di campur dengan susu, oatmeal, dan juga madu. Sebelum menggunakannya, bersihkan wajah anda dengan air dingin, lalu dikeringkan kemudian oleskan masker ini pada kulit wajah. Cuci bersih dengan air dingin setelah didiamkan selama kurang lebih 15 menitan. Wajah akan menjadi lebih segar dan halus

  • Menghilangkan  Komedo
Buah Mangga ternyata juga bisa untuk obat atau penghilang komedo. bagi anda yang memiliki masalah dengan komedo mungkin bisa mencoba cara yang satu ini. Caranya siapkan scrub buah mangga dengan mencampurkan satu sendok teh daging buah mangga yang sudah di haluskan, setengah sendok teh susu cair atau susu bubuk, dan sedikit madu. Setelah itu gosokkan ke seluruh area wajah anda dengan gerakan melingkar. Scrub ini akan membantu mengangkat sel-sel kulit mati dan juga komedo.

Demikian ulasan manfaat buah mangga yang bisa di sampaikan, semoga bisa bermanfaat untuk anda semua. baca juga makanan yang bisa memutihkan kulit   

Kegilaan Wanita Negara Maju ( Amerika ) Tentang Sex

 
Menurut kajian, seramai 40 peratus wanita mengaku memiliki sekurang-kurangnya satu alatan seks dan 4.5 peratus mempunyai enam atau lebih.

Kajian terhadap lebih 1,000 perempuan Amerika Syarikat juga mendapati 87 peratus golongan itu lebih gemar membeli alatan seks berbanding bahan lucah atau pakaian dalam seksi.

Industri seks juga sedang berkembang pesat di negara itu dan dianggarkan bernilai AS$15 bilion, menurut Time, yang memetik AlterNet.

Keadaan itu mendorong pelabur berlumba-lumba menghasilkan alatan paling “kreatif” untuk menarik pelanggan.

Hasil kegilaan itu, kini tercipta pelbagai alatan yang pelik, antaranya seperti berikut:

1. 'Ekor kucing'.  

Ekor dengan bahagian pangkal bersaiz 7.5 x 3.3 x 3cm itu bertujuan mencetuskan sensasi seks anal. Dengan ekor sepanjang 60cm, ia meletakkan huraian mengaitkannya dengan liar seekor kucing.

2. Karung penutup badan kain ketat spandeks.  

Ia yang menutup seluruh kepada hingga tapak kaki. Laman Sub Slave menghuraikannya sebagai sesuai untuk “latihan hamba”.

3. Sarung tangan ElectroSex. 

Ia bertujuan merangsang tubuh badan manusia ketika perhubungan seksual.

4. Selaput dara tiruan. 

Ia dicipta kerana ia melambangkan kesucian seorang gadis dan di sesetengah tempat ia boleh menentukan hidup atau matinya seorang perempuan. Tidak perlu lagi pembedahan, kini ia dapat dipakai dengan mudah di kemaluan dan memberikan fungsi yang sama.

5. Botol bau ketiak pelajar sekolah di Jepun. 

Ia dikatakan boleh digunakan oleh terhadap pasangan, patung, pakaian dan lain-lain. Bau itu dikatakan dapat merangsang nafsu seks.

6. Kemaluan palsu lelaki berserta badan separuh. 

Tidak seperti alat klasik jenis itu, ia kini turut memuatkan bahagian dada dan perut lelaki, yang dibentuk sebagai lelaki sasa. Badan itu direka untuk dapat dipegang golongan wanita ketika berahi.

7. Penggetar emas. 

 Ia disalut emas 24 karat. Dikenali sebagai “Inez”, ia dikatakan sebagai penggetar paling eksklusif prenah dicipta. Ia dijual dengan harga AS$15,000 (RM54,500). Jika tidak mampu, jangan bimbang, ada juga penggetar perak yang harganya murah sekali ganda. 

Sumber : Disini

Tahukah Anda Ada Negara Terkecil Di Dunia ? Nah Ini Dia Negara Republik Terkecil Di Dunia Dengan 9500 Orang Penduduk





inilah Negara Republik paling kecil di dunia. Nauru yang dulu dikenali dengan sebutan Pleasant Island (Pulau Menyenangkan). Republik terkecil di dunia, penduduknya yang hanya berjumlah 9500 orang.


Nauru terletak hanya satu darjah di bawah garis Khatulistiwa sekitar 3000 km dari Caims, Australia. Penduduk yang sedikit itu mendiami sepanjang jalan utama yang ukurannya 24 km. Jika ingin mengelilinginya, hanya diperlukan 30 minit dengan kelajuan kenderaan 40 km / jam sambil menikmati pemandangan.

Bangunan rumah yang seperti belum siap, banyak sampah berserakan dan banyak infrastruktur yang tidak selesai.

Di sepanjang jalan, masyarakat kelihatan tak mempunyai pekerjaan.Pada tahun 2000an, pengangguran di Nauru tertinggi di dunia iaitu mencecah 90 peratus. Namun, beberapa bahagian pulau disana sangat indah dan angka jenayah disana juga rendah. tertarik untuk bercuti ke sana?



Isnin, 18 Mei 2015

Kisah Gadis Lakukan Terjunan Bogel


TINDAKAN sebuah pusat rekreasi di Thailand membenarkan seorang gadis Hong Kong membuat terjun bogel tanpa berpakaian lihat gambar) mendatangkan padah kepada mereka selepas pusat tersebut telah didenda.

Tindakan gadis tersebut telah mencetuskan kemarahan penduduk Chiang Mai kerana perbuatan itu bertentangan dengan budaya masyarakat setempat. Sebaik video terjunan bogel itu tersebar, pihak berkuasa Chiang Mai terus bergegas ke tempat kejadian.

Menurut Pengurus pusat berkenaan, dia tidak menyangka kejadian tersebut menimbulkan kemarahan penduduk. Bancha berkata pelancong yang tidak dikenali telah melawat tempatnya yang pada 6 Mei, dengan mendakwa dia adalah seorang model dan perlu berbogel untuk merekodkan terjunan bogelnya itu.

Dia yang tidak menjangkakan video itu akan menjadi viral berjanji tidak akan mengulangi perkara sedemikian pada masa akan datang. Bancha kini telah ditahan oleh pihak polis tapi kemudiannya dibebaskan selepas membayar denda sebanyak 1,000 bhat (RM107).

Pihak polis cuba mengesan gadis tersebut meminta beliau untuk tidak menyebarkan gambar kerana Chiang Mai adalah "bandar budaya,".

Bagaimanapun gadis tersebut dikatakan sudah berada di negaranya menyebabkan pihak Thailand terpaksa menghubungi dutanya di Hong Kong untuk menghubungi gadis berkenaan. Itu berlaku di Thailand, negara bukan Islam.



Jenis Jenis Makanan Yang Bisa Membuat Kulit Menjadi Putih dan Sehat

Jenis Jenis Makanana Yang Bisa Membuat Kulit Menjadi Putih - Memiliki kulit putih cerah sehat memnag banyak menjadi idaman terutama untuk cewek, Banyak cewek yang mengidam-idamkan memiliki kulit putih cerah sehat dan tidak putih pucat.
Sebenarnya untuk memiliki kulit putih yang sehat cerah tidak pucat itu gampang, Memiliki kulit putih bisa dengan melakukan perawatan kulit dengan body lotion ternama yang sudah banyak beredar di pasaran. Tapi hal itu belum cukup, Mungkin harus menunggu waktu beberapa lama untuk memper oleh hasil maksimal.

Untuk itu, supaya hasil yang di dapat bisa maksimal, selain melakukan perawataan kulit dengan body lotion, Anda juga harus bisa menjaga pola hidup yang sehat, menjaga agar asupan vitamin ke kulit tetap terjaga, Salah satunya dengan banyak mengkonsumsi makanan yang banyak mengandung nutrisi untuk kulit seperti yang disarankan oleh ahli Dermatologi, Leslie Baumann,MD, Menurut Leslie, nutrisi yang baik merupakan dasar untuk kesehatan kulit.
Maka dari itu untuk memeproleh kulit sehat putih alami selain melakukan perawatan seperti di sebut diatas, anda juga harus mengkonsumsi makanan-makanan yang sudah teruji dan banyak disarankan oleh para ahli untuk menjaga kesehatan kulit seperti berikut.
Telur
Dalam telur terdapat kandungan zat Lutein dan Zeaxanthin, dimana zat-zat tersebut berfungsi untuk mencegah kerusakan kulit akibat sinar Ultraviolet. Selain itu telur juga dapat membuat kulit lebih lembut, kenyal dan juga lembap. Anda juga bisa memanfaatkan telur sebagai Masker untuk melakukan perawatan kulit wajah. Baca selengkapnya di Masker Putih Telur
Soya
Soya merupakan makanan yang banyak mengandung Isofl Avon Soya yang lazim di sebut dengan Aglycone seperti tempe. Dari sebuah penelitian membuktikan bahwa kedutan halus dan ketegangan kulit akan meningkat apabila wanita berusia di atas 30 sampai 40 tahun. karena hal demikian disarankan untuk memepbanyak konsumsi soya.
Tomat
Dari hasil sebuah penelitian yang telah di lakukan oleh para pakar kesehatan menunjukkan bahwa orang yang mengkonsumsi buah tomat sebanyak 5 sendok pasta tomat kaya lycopene setiap hari selama 3 bulan yang memiliki perlindungan 25 % lebih banyak terhadap pancaran sinar matahari. Selain itu, buah tomat juga merupakan makanan yang dapat menjadikan kulit mempunyai lebih banyak kolegen untuk mencegah kulit menjadi kendur dan mampu menjaga agar kulit tetap sehat.
Daun Salat
Kandungan 100% vitamin A terdapat pada setiap 6 helai daun salat. Seperti di ketahui bahwa vitamin A  berfungsi untuk meremajakan kulit dengan cara meningkatkan pergantian sel. Selain itu, daun salat juga mengandung kalium yang dapat menambah zat kulit dan meningkatkan penyerapan oksigen dengan cara memperbaiki aliran darah pada tubuh.
Strawberi
Dari hasil riset dan penelitian 1 gelas jus strawberi terdapat 130 % vitamin C, yaitu suatu zat yang kuat untuk meningkatkan pengeluaran serat kolegen. Kolegen sendiri berfungsi untuk membantu kulit tetap stabil dan lembut. Semakin banyak mengkonsumsi vitamin c akan mampu mengurangi kerut pada kulit.
Demikian Jenis Jenis Makanan Yang Bisa Membuat Kulit Menjadi Putih dan Sehat yang bisa di sampaikan semoga bisa bermanfaat dan menjadi referensi yang baik untuk anda semua.

Terpaksa Ikat Anak Pada Tingkap Sepanjang Hidup

 
Shaanxi: Seorang kanak-kanak perempuan berusia 12 tahun menghabiskan sepanjang usianya diikat untuk menghalangnya melarikan diri selepas dia mengalami kecacatan otak sejak berusia lapan bulan.
Menurut laporan media tempatan, si bapa, Yang berkata, anaknya Xiaoyu mengalami demam panas ketika kanak-kanak.
Keadaannya selepas itu bertambah teruk.
Tetapi kerana miskin, Yang dan isterinya hanya merawat Xiaoyu di rumah. Ketika berusia setahun, kanak-kanak itu jatuh katil ketika mengalami sawan. Sejak itu, dia tidak boleh berkomunikasi.
Demi keselamatan Xiaoyu, Yang mengikat anaknya pada tingkap dapur.
Apabila keluar bekerja, dia akan mengikat kanak-kanak itu pada pokok di luar rumah dengan tali sepanjang semeter.
Setiap kali dihampiri jirannya, Xiaoyu hanya akan mengangkat kepalanya untuk melihat sebelum kembali menggumam bersendirian.
“Dia akan melarikan diri jika saya tidak mengikatnya. Saya tidak ada pilihan lain untuk menangani masalah ini,” kata Yang.

Sebijak-bijak Tun Mahathir kena kencing juga dengan Pandikar

 
TUN M: Tan Sri Pandikar Amin Mulia telah memalukan saya dengan berkata dia tidak letak jawatan. -Gambar fail

KUALA LUMPUR: "Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia telah memalukan saya dengan berkata dia tidak letak jawatan."


Ini kenyataan mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamed yang menjelaskan Pandikar ada datang berjumpa dengannya walaupun tidak diminta berbuat demikian.

"Dia ceritakan tentang perasan tidak puas hati dengan Datuk Seri Najib (Abdul Razak). Dan dia kata dia nak letak jawatan.

"Bahkan dia kata dia sudah tidak jadi speaker dah. Itu yang dia cerita kepada saya.

"Dia ceritalah sikit perasan tidak puas hati dengan layanan Parlimen terhadap dia sebagai speaker.

"Lepas itu dia tanya saya apa perlu saya buat. Saya kata kalau dia nak resign resignlah. Saya percaya dia cakap sudah bagi surat kepada Najib kata dia nak resign," katanya di pelancaran buku 'Dr Mahathir's selected letters to world leaders' di Perdana Leadership, di sini, hari ini.

Dr Mahathir berkata beliau cuma mengulangi apa yang Pandikar cakap kepadanya.

"Dia kata seperti saya ini bohong. Ini tak payahlah. Malulah saya," katanya.

Di dalam ucapannya semasa melancarkan buku itu, Dr Mahathir berkata Pandikar tidak berpuas hati dengan hiasan dalaman di pejabat Parlimennya yang berada di dalam keadaan teruk dan mungkin juga itu antara sebab untuk beliau menyatakan 'hasrat untuk meletakkan jawatan.'

Dakwaan Dr Mahathir tentang peletakkan jawatan speaker Dewan Rakyat itu disangkal oleh Pandikar.

Hari ini Pandikar seperti biasa mempengerusikan Persidangan Mesyuarat Kedua Penggal Ketiga Parlimen ke-13.

Ini Lah Bukti

INI BUKTI
INI BUKTI

DI LUTH - TIDAK PERLU AHLI POLITIK


Melayu yang beragama Islam kini sudah hilang " Keislaman "
mereka terhadap tanggongjawan dan amanah kepada tugasan
yang di pikul.

BERHUBUNG isu terkini mengenai pelaburan penuh kontroversi LTH dengan membeli hartanah 1MDB yang masih di dalam penyiasatan, ianya adalah disebabkan oleh penglibatan orang politik di dalam pentadbiran tertinggi LTH itu sendiri.

Hal ini amat berkait rapat dengan kedudukan YB Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim yang merupakan ahli parlimen UMNO sebagai pengerusinya. Perlantikan orang politik sebagai pegerusi LTH hanya menimbulkan situasi 'conflict of interest' di dalam pentadbiran dan halatuju LTH itu sendiri. Malah, kewujudan orang politik sebagai pengerusi LTH akan hanya menimbulkan kesangsian dan keraguan para pencarum terhadap tatakelola institutsi berkenaan.


 Kenapa para agawan tidak menyuarakan rasa resah
terhadap kes ini?
Adalah tidak wajar bagi sesebuah institusi kewangan Islam yang memegang amanah para jemaah haji dari seluruh negara dipengerusikan oleh orang politik yang dilantik, di mana beliau akan dilihat sebagai mewakili kepentingan parti yang diwakilinya berbanding kepentingan para pencarum. LTH sepatutnya dipengerusikan oleh tokoh-tokoh korporat berjiwa Islami bebas politik yang telah terbukti kemampuannya dan mempunyai rekod yang diperakui oleh semua pihak. 

Hal ini akan lebih membawa keluwesan di dalam tatatkelola institusi berkenaan, sekaligus menepati aspirasi pentadbiran dan tatekelola Islami selaras dengan kedudukannya sebagai sebuah institusi kewangan Islam.

Seorang ulama Islam klasik, Ibn Taimiyah (mati 1328M) pernah menyentuh mengenai isu tatakelola ini di dalam karyanya berkaitan politik yang berjudul 'al-Siyasah al-Syar'iyyah'. Di dalam buku tersebut, Ibn Taimiyah mengingatkan para penguasa agar tidak melantik seseorang ke jawatan yang melibatkan kepentingan awam dan kepentingan kaum Muslimin berdasarkan favoritism, samada kerana hubungan kekeluargaan, sahabat handai, saudara mara, dari sesama kumpulan ataupun fahaman politik. Perlantikan secara favoritism serta mengenepikan orang lain yang lebih layak sedemikian menurut Ibn Taimiyah adalah pengkhianatan terhadap Allah, Rasul dan kaum Muslimin. Hal tersebut telah disebutkan oleh Saidina Omar dan juga oleh Rasulullah SAW sendiri.

Ulama terkenal, dan bapa sosiologi Islam dari Afrika Utara, Ibn Khaldun (mati 1406M) di dalam magnum Opus beliau, 'al-Mukaddimah' juga ada menyentuh berkaitan keruntuhan sesuatu tamadun ialah apabila golongan pemerintah sibuk berniaga dan mencampuri urusan perniagaan dengan menggunakan jawatannya. Pihak politik, terutamanya pihak pemerintah sepatutnya tidak mencampuri urusan perniagaan yang sepatutnya menjadi ruang kepada pasaran dan masyarakat. Penglibatan aktor politik hanya akan menimbulkan suasana conflict of interest dan menyumbang kepada bad governance ataupun tatakelola yang buruk.

Hal ini amat signifikan dengan apa yang berlaku kepada LTH. Isunya bukan kerana faktor YB Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim sebagai individu, isunya ialah sistem tatakelola LTH sebagai pemegang amanah kepada caruman umat Islam seMalaysia. LTH sepatutnya menjadi sebuah institutsi bebas politik di dalam pentadbiran dan pengurusannya. LTH tidak patut dipengerusikan oleh mana-mana individu politik, apatah lagi dari pihak pemerintah.


Berdasarkan kesedaran ini, situasi panik para pencarum dek kebocoran dokumen transaksi yang penuh kontroversi dan juga kenyataan flip flop oleh pengerusi LTH perlulah diselesaikan secepat mungkin demi mengelakkan keresahan dan kepanikan berterusan para pencarum Tabung Haji dari seluruh Malaysia. Pihak yang bertanggungjawab terlibat di dalam urusan tersebut perlu disiasat dengan telus dan jika mereka mempunyai integriti, mereka hendaklah meletakkan jawatan jika benar berlakunya transaksi kontroversial dan penuh risiko berkait 1MDB yang sedang disiasat sekarang ini. Pengerusi LTH juga perlu digantikan serta merta dengan individu bebas politik demi memulihkan keyakinan para pencarum sebelum majoriti pencarum membuat keputusan drastik secara kolektif yang kelak akan menjejaskan institutsi kewangan Islam tertua di negara ini.
 

Pandikar akui temu Dr M bincang isu politik semasa

 
Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulai mengakui ada bertemu dengan mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang dianggap sebagai mentor dan guru politik kepada semua pemimpin di negara ini.
Beliau menanggap perjumpaan itu "bukan sesuatu yang luar biasa" malah perbincangan mereka berkisar mengenai isu politik semasa termasuklah luahan rasa kecewanya kerana perkara remeh diperdebat di Parlimen, lapor Utusan Malaysia Online hari ini.

"Ini pertemuan antara pemimpin dan pemimpin. Perbincangan tertentu apa yang terjadi kepada negara.

"Tetapi apabila beliau kata Speaker berhasrat untuk tidak lanjutkan (letak jawatan), mungkin sebab saya sudah kecewa dengan Parlimen sekarang apabila bersidang banyak perkara remeh dibawa.

"Saya ada kekecewaan. Itu yang saya cetuskan kepada Tun (Dr Mahathir). Tetapi semalam saya sudah buat kenyataan media, saya tak akan letak jawatan.

"Tentang bila saya berjumpa Tun, itu kena tanya Tun sendiri,” katanya seperti dilaporkan dalam laman web akhbar itu.

Semalam, bekas presiden Umno itu berkata Pandikar telah memaklumkan kepadanya untuk meletakkan jawatan sebagai speaker Dewan Rakyat dan Dewan itu kini dipengerusikan oleh timbalannya.

Bagaimanapun dalam satu kenyataan, Pandikar menafikannya malah akan bertugas seperti biasa sebagai speaker Dewan Rakyat pada Persidangan Mesyuarat Kedua Penggal Ketiga Parlime ke-13 yang akan bermula Isnin ini.