SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Khamis, 16 Jun 2011

Khutbah Jumaat tiada motif politik, kata mufti S'gor

Mufti Selangor, Datuk Mohd Tamyes Abdul Wahid menegaskan khutbah Jumaat mengenai dosa fitnah yang dibacakan di masjid-masjid seluruh negeri Selangor minggu lalu, tidak mempunyai motif politik sebagaimana yang didakwa oleh Utusan Malaysia. Beliau menjelaskan, khutbah itu sekadar mendidik ummah negeri ini tentang bahaya gejala fitnah dan syarat-syarat Islam yang perlu dipatuhi dalam menuduh seseorang berzina. "Saya bersangka baik bahawa khatib bertujuan mahu memberikan penjelasan kepada masyarakat agar kita lebih berhati-hati supaya jangan sampai membuat sebarang tuduhan yang tidak ada bukti (atau) saksi kerana jika seseorang itu membuat tuduhan zina ataupun qazaf mestilah ada bukti (dan) saksi,” kata beliau kepada TV Selangor. Justeru, Tamyes menyifatkan tindakanUtusan Malaysia menggambarkan masjid di Selangor 'diperkudakan' demi kepentingan politik pihak tertentu adalah tidak benar dan bertujuan mencetuskan kontroversi semata-mata.-Malaysiakini

Kalau Khutbah Jumaat pun dilarang menyebut hukum-hukum zina dan qazap untuk pengetahuan semua umat islam Selangor, aku yakin satu hari nanti Selangor tidak akan dapat membendung gejala fitnah dan juga tak akan dapat menghalang zina kerana rakyatnya takut untuk menmberitahu (mengajar) orang lain bahawa memfitnah orang lain berzina itu ada hukumnya yang di turunkan oleh Allah.

Cuba kita ingat bersama selama ini adakah Mahkamah Syariah dimana-mana negeri dalam Malaysia ini yang telah mensabitkan kesalahan (hukuman) zina kepada pasangan selain dari tuduhan berkhalwat? Ini kerana Undang -undang Islam menyatakan perlu empat orang saksi dari kalangan orang yang jujur dan melihat persetubuhan itu berlaku seperti anak kunci masuk kelubang kunci, Oleh kerana tiada saksi yang empat itu tuduhan zina tidak dapat dijalankan dan hukuman zina tidak dapat laksanakan. Walau bagaimana pun salah tetap salah.Begitu lah undang-undang yan g dicipta oleh Allah, tetapi undang-undang ciptaan manusia juga yang dihormati (jadi ikutan) manusia seolah-olah manusia itu tidak akan mati dan bertemu Allah untuk menerima hukuman Allah kerana mengingkari larangan nya.

Wallahhualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan