SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Isnin, 20 Jun 2011

Melayu Dulu Kini Dan Selamanya.

Mangsa kejahilan manusia

Mungkin kah kes pembuangan anak akan terhapus dan dapat di basmi? itu soalan seorang rakan saya pagi tadi secara rambang ditujukan nya kepada kami semasa dikedai kopi.

"adakah kes pembuangan anak tidak akan berlaku lagi dimasa hadapan DiMalaysia?" Agak sukar untuk dijawab pertanyaan(soalan) seperti itu, kerana Malaysia adalah sebuah negara yang sedang membangun dan menuju kepada sebuah negara maju pada tahun 2020. Itu lah wawasan mantan PM Malaysia keempat yang dilancarkan nya kira-kira 20 yahun dulu.

Setelah 20 tahun dilancarkan wawasan diteruskan oleh penganti beliau beliau sudah ada membibitkan hasil kejayaan biar pun masih jauh dari kenyataan.

Dari segi pembangunan fizikalnya negara Malaysia menampakkan kemajuan yang agak ketara dan pantas. Tetapi dari segi rohani nya rakyat Malaysia agak lemah dan belum bersedia, ini dapat di lihat dimana penyakit masyarakat bertambah kronik dan tidak dapat dibendung apa lagi untuk dibasmi. (pendapat seorang rakan)

Contuh kes-kes pembuangan anak makin berleluasa,kerja-kerja maksiat,fitnah-memfitnah sesama sendiri seolah-olah semua itu dilakukan tidak berdosa.

Kenapakah ini semua berlaku?

1. Malaysia sudah tidak lagi memberi penekanan kepada pendidikan agama disekolah-sekolah, sedangkan agama itu lah penunjuk jalan,pedoman dan pegangan hidup bagi setiap manusia yang ada didunia ini. Jika agama diabaikan maka terjadilah negara yang maju tetapi bangsanya tidak bertamadun. Sebagai bukti Malaysia tidak menekankan pendidikan agama disekolah pelajaran agama hanya sebagai pilihan bukan mata pelajaran wajib.Sebab itu ramai anak-anak bangsa Melayu yang tidak bermoral.

Cuba perhatikan diantara penyakit masyarakat yang sering melanda orang melayu :-
i. Siapa yang merempit?
ii.Siapa yang suka berpelisiran di Mall?
iii.Siapa yang sering membuang anak?
iv.Siapa penagih dadah?
v.Siapa yang suka menipu bangsanya sendiri? (buat macam-macam skim lepastu lari)
Banyak lagi kalau nak senaraikan.

2. Malaysia sudah tidak lagi menghormati agama, agama jadi permainan dipersendakan,segala hukum Allah tidak lagi ditakuti,sebalik nya Malaysia lebih menghormati Melayu.

Cuba kita renungkan bersama perkara-perkara ini:-
i.Hukum agama dipersenda(kartun daalm akhbarUtusan),sumpah laknat,hukum qazab, ada dikalangan ulama-ulama pemerintah yang mengambil berat? (menegur) Biasanya hanya pehak bukan pemerintah yang membuat bantahan dan teguran tapi tiada mendapat respon dari ulama-ulama pemerintah kerana teguran itu diangap sebagai isu politik.

ii.Adakah hukum Allah yang di bawa oleh rasul nya itu diturunkan berbeza-beza mengikut pahaman politik masing-masing?(Jika tidak mengapa tiada tindakan diambil terhadap individu yang menghina agama?)

iii. Sebalik nya apa bila soal bangsa melayu terusik, semua mereka itu menyalak mempertahan kan hak melayu kata nya. Beberap perkara yang menyentuh melayu itu yang di persoalkan sangat. Apakah Melayu itu ada disebut oleh Rasul SAW dan tercatit dalam Quran?

Saya akui menjaga mertabat bangsa (Negara) itu tangong jawab semua orang tapi takkan yang remehtemeh pun nak beria-ia,cuma menyebut abang long dalam wayang itu pun sampai panggil kenyataan akhbar. Islam dihina ada buat kenyataan akhbar tuntut yang menghina minta maaf?
Cakap takserupa bikin perpegang pada islam konon!!!!

Kesimpulannya oleh kerana kurang nya ilmu pengatahuan dalam agama maka segala kemungkaran akan berlaku dengan tidak dapat dikawal. Kerana dari umarak,penggubal undang-undang dan penguat kuasa tidak arif dalam hukum Allah maka sukar untuk mengabil tindakan terhadap pesalah.

Si pelaku pula tiada merasa bersalah terhadap perbuatan salah nya itu.Maka kes-kes buang anak,rempit dan dadah, melayu adalah juara dulu kini dan selamanya.

1 ulasan: