SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Sabtu, 24 November 2012

Benarkah Umno Perjuangkan Melayu?



Sebagaimana kita semua sedia maklum bahawa parti umno ditubuhkan untuk perjuangkan nasib orang2 Melayu... sebab itulah puak2 bangsa umno dalam setiap perhimpunan tahunan diorang di Pirates World Trade Centre akan menyalak dengan perkataan "Hidup Melayu". Hatta bangsa mamak pun akan menyalak perkataan yang sama, tiba2 la pulak mamak bertukar jadi melayu.



Kepada bangsa India jika mau jadi melayu tak susah beb...., lu orang pergi Perkim daftar mau masuk Agama Islam lepas tu isi borang jadi ahli umno... dalam tempoh satu minit lu orang sudah boleh menyalak "Hidup Melayu"... sebab lu orang sudah jadi Melayu maaaa....!!!!

Sekarang memang dah ramai mamak yang mengaku melayu, entah dari keturunan mana mereka ni datang. Adakah mereka ini dari  melayu peranakan? Peranakan ialah satu istilah yang merujuk kepada sekumpulan orang Melayu di Malaysia yang wujud hasil dari perkahwinan campur di antara orang Melayu (Anak Jati atau Anak Dagang) dengan bangsa-bangsa asing dari luar Asia Tenggara. Mereka adalah:- Peranakan Parsi,Peranakan Arab,Jawi Peranakan / Jawi Pekan / Peranakan Kling,Peranakan Cina,Peranakan Turki,Peranakan Siam / Samsam,Peranakan Eropah.


Tapi yang baru masuk melayu (kerana kahwin dengan orang melayu) mereka ini masih belum melayu, kecuali anaknya baru melayu peranakan. 

Ada dikalangan orang ini yang baru sahaja memelok melayu dan masuk melayu dah mengaku jadi melayu dan menuntut hak sama taraf (bumiputra). Bercakap pun dah lupa bahawa dia itu bukan darah melayu dan membidas bangsa asalnya sendiri, seolah-olahnya dia bukan dari bangsa kelahirannya. 

Melayupun bersorak tanda tanda seorang lagi melayu instan lahir kedunia melayu, dan mungkin akan memperjuangkan hak melayu (masuk umno).Melayu jati yang di didik penuh kesopanan dan susila sedia bertolak ansur dalam segala segi. Mamak tolak melayu berundur. Lama-lama umno akan di pimpin oleh melayu segera kerana melayu jati sedia bertolak ansur.

Melayu ni memang mudah lupa bak kata mantan Presiden umno yang mamak tu, Selama 23 tahun melayu di perentah oleh mamak dengan sistem demokerasi ala mamak. Melayu hanya duduk diam tak berani bersuara selain hangok. Sehinggakan parti pegangan mereka yang datok nenek mereka tubuhkan sejak tahun 46 itu terbubar brgitu sahaja, angkara mamak yang seorang itu. Melayu lain angngok juga ,atas alasan pembangunan negara. Apakah melayu tidak boleh jadi presiden parti sendiri dan tidak mampu pemimpin negara ? Hanya melayu umno berfikiran begitu, sebab itu selama 23 tahun di peralatkan oleh seorang mamak.  Begitu lah ceritanya bila melayu tidak sedar akan diri sendiri dan kekuatan bangsa sendiri.

Bila ajak bersatu menyokong PAS dan menegakkan islam mereka lebih rela bersama umno kerana bagi mereka umno akan membela nasib melayu, tapi melayu yang macam mana yang dapat pembilaan umno? fikirkanlah wahai perwakilan umno. Berapa saham Felda yang kamu dapat, selama bertahun-tahun kamu berjuang dalam umno.? lihat pula anak-anak pemimpin umno apa yang mereka perolehi dan berapa lama mereka berjuang dalam umno ?

Sekadar luahan hati penulis. Kerana penulis sudah lama berjuang dalam umno dankini sudah  meninggalkan umno .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan