SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Khamis, 30 Mei 2013

Anwar tidak melanggar perjanjian PRU sebaliknya Najib berkempen tanpa beretika


Bila aku baca entri sahabat saya yang antara lain beliau menulis :
 "Apabila ada pimpinan PAS yang berjumpa umNo maka hangpa kata UG... Nak khianat PR... biarpun ulama telah menjelaskan tujuan tersebut...maka hujah popularnya ialah... MENGAPA SULIT... MENGAPA SECARA BERSEMBUNYI???"
Saya pun hantar komen dan sahabat saya tu pun jawab.Lihat printscreen berikut:


Ikhlas, bahawa saya nak tahu apa ke bendanya yang dikatakan perjanjian antara Anwar dan Najib tu. Sebagai berpegang dengan tuntutan ajaran Islam sebagaimana ayat 6, al-Hujrat :

Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya ..., maka berkewajipanlah bagi saya untuk bertanya.

Pertanyaan saya ringkas tetapi menuntut kepada 3 persoalan :

1) Apa isi perjanjian tersebut
2) Adakah ianya akan memudaratkan Pakatan?
3) Korang boleh percayakah mengenainya?

Tetapi sayang, sahabat saya ini, memilih untuk menjawab secara sinis.Korang tengoklah sendiri dia menjawab. 

Dalam entrinya itu antara yang beliau tulis ialah :
Apabila ada pimpinan PAS yang berjumpa umNo maka hangpa kata UG... Nak khianat PR... biarpun ulama telah menjelaskan tujuan tersebut...maka hujah popularnya ialah... MENGAPA SULIT... MENGAPA SECARA BERSEMBUNYI???
Nampaknya sahabat saya ini, terlalu percaya dengan laporan Wall Street Journal (WSJ),Sabtu lalu yang melaporkan Jusuf mendakwa Anwar telah melanggar perjanjian PRU itu.

Seperti lagak ikan haruan yang kelaparan, dia telan terus umpan anak katak  yang ada didepanya tanpa mahu merujuk kepada peringatan Allah ayat 6 al-Hujarat.

Allah perli kita ~ Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri ....44 : al-Baqarah

Menurut Anwar, “Saya tidak pernah adakan perjumpaan bersama Najib walaupun ada berhubung melalui telefon. Pertemuan antara saya, Jusuf dan Najib diadakan pada waktu yang berlainan."

Jauh benar sebagaimana UG yang cuba menafikan pertemuan sulit antara PAS dan Umno bila ada blog mendedahkan mengenainya.

Mahfuz Omar sendiri cuba menafikannya di sini Sudah-sudahnya Mahfuz terkantoi dan tak tahu nak kata apa....Mahfus terpaksa pula minta maaf kepada ahli parti...
Beberapa pemimpin kanan PAS juga turut menghadapi kesukaran menjelaskan kepada ahli dan penyokong parti apabila Abdullah Badawi mendedahkan beliau sendiri terlibat dalam tiga pertemuan dengan PAS. Sila baca di sini

Majlis Syura Ulama terpaksa mengadakan satu pertemuan khas di kediaman rasmi menteri besar Kelantan melibatkan tujuh daripada 13 anggota anggota majlis itu, termasuk Abdul Hadi dan Nasharuddin.

Pertemuan itu bertujuan membincangkan kekeliruan berhubung pertemuan sulit antara pemimpin tertinggi PAS dengan Umno yang diwakili presidennya sendiri dan perdana menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan bekas menteri besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo.

Perlu diingat bahawa pertemuan sehingga tiga kali antara pemimpin PAS dan Abdullah hanya membincangkan tentang pengagihan jawatan dan usaha memecahkan Pakatan Rakyat ia tidak layak dipanggil 'muzakarah' mahu pun 'muqabalah'

Janganlah nak dinafikan tentang adanya komplot ini.Hingga ke hari ini kita boleh lihat kelaku Nasharudin dan Hasan Ali yang masih memperjuang agenda UG.
Kembali kepada kenyataan Anwar yang mengulas mengenai perjanjian dengan Najib, dengan tidak semena-mena, Anwar telah tolong menjawab 3 persoalan saya di atas tadi.

Menurut Anwar, beliau bersedia untuk menandatangani perjanjian itu kerana syarat yang dibincangkan bertepatan dengan apa yang diperjuangkan PR selama ini.
1) Bersetuju mematuhi etika berkempen oleh kedua-dua parti lawan, ruang media yang bebas tiada serangan peribadi atau kecaman di media (milik Umno).

2) PRU yang bebas dan adil.

3) Apabila kedua-dua faktor tersebut dipatuhi (1) dan (2), pihak yang menang perlu hormati dan beri transisi berlaku dalam keadaan aman, terima keputusan dengan baik, tidak ada unsur dendam dan permusuhan serta harus ada semangat untuk rekonsiliasi iaitu menenteramkan keadaan.
Apa masalahnya? Adakah perjanjian tersebut boleh memudaratkan Pakatan? Namun Najib tidak pernah menandatangani perjanjian tersebut dan jauh sekali meniti diatas garis-garis yang dipersetujui.

Ternyata Anwar tidak melanggar perjanjian PRU itu sebagaimana dakwaan  Wall Street Journal (WSJ) Sabtu lalu.Sebaliknya lihatlah apa yang Najib lakukan selama berkempen tanpa beretika langsung.

Adalah sangat dikesali kerana ada pula yang mengaku memperjuangkan Islam boleh bersubahat dengan putar belit media dalam isu ini.Baca dari sumbernyadi sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan