SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Ahad, 20 April 2014

Penghakiman bertulis Mahkamah Rayuan dianggap pincang


KUALA LUMPUR: Penghakiman bertulis Mahkamah Rayuan dalam kes liwat 2 membabitkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dianggap pincang, defensif dan tidak boleh dipertahankan, kata peguam yang juga Naib Presiden PKR, N Surendran.

Surendran merujuk penghakiman bertulis bertarikh 11 April oleh Mahkamah Rayuan yang mengkritik keputusan membenarkan kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim dari kandang, menerima bukti dikemukakan peguam Saiful Azlan Bukhari dan mendakwa pembelaan Anwar tidak berwibawa.

“Pengadilan ini tidak boleh disokong dari sudut undang-undang dan fakta. Secara dasarnya pincang dari awal hingga akhir,” kata Surendran (gambar) dalam kenyataannya.

Menurut beliau, tidak pernah sebelum ini hakim bertindak "keluar dari lingkungan kes" dengan mengatakan bahawa "rayuan akan ditolak dengan serta-merta".

Surendran yakin pandangan tiga hakim Mahkamah Rayuan itu muncul sebagai respon defensif kepada kritikan luas masyarakat, termasuk satu usul mencela hakim yang dibawa ke Dewan Rakyat terhadap tiga hakim tersebut minggu lalu.

“Tidak sesuai untuk hakim bertindak balas terhadap kritikan kelakuan mereka dengan cara sebegitu.

“Pengadilan dalam satu kes jenayah mesti berdepan dengan fakta dan undang-undang kes dan bukannya hal-hal asing.

“Sebaliknya ia menimbulkan persoalan tentang kesaksamaan dan objektif hakim. Keadilan perlu bukan sahaja dilakukan, tetapi mesti dilihat untuk dilakukan,” tegas Surendran.

Tambahnya, hakim membuat kesimpulan berdasarkan keputusan Anwar untuk tidak mengangkat sumpah dari kandang saksi, sedangkan di bawah undang-undang jenayah, adalah hak tertuduh membuat kenyataan tidak bersumpah dari kandang.

Surendran merujuk Nelson Mandela yang berbuat demikian dalam kes Rivonia pada 1963 dan Anwar dan melakukannya juga dalam kes Fitnah II kerana diletakkan dalam perbicaraan yang tidak adil dengan sistem politik yang membawanya ke kandang tertubuh.

“Pengadilan Mahkamah Rayuan telah melangkaui semua duluan undang-undang dengan mengkritik Anwar,” kata Surendran. - KeadilanDaily.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan