SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Jumaat, 13 Februari 2015

KJ: Jangan sokong petisyen ke Rumah Putih

 
Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin menggesa rakyat Malaysia agar tidak menyokong petisyen bekas duta Amerika Syarikat berkaitan pemenjaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Katanya, petisyen bagi mendesak Rumah Putih menumpukan kepada soal "pembebasan Anwar" itu merupakan satu campur tangan dalam urusan dalam negara ini.

"Walaupun petisyen tersebut tidak boleh dihalang kerana ia merupakan amalan demokrasi di Amerika, Pemuda UMNO Malaysia ingin menegaskan bahawa kami menolak sebarang campur tangan asing dalam urusan dalaman negara kita.

"Kami tidak boleh terima sekiranya kes yang dibicara oleh mahkamah di Malaysia menjadi sebahagian daripada dasar dua hala Malaysia dan Amerika.

"Sebarang usaha untuk kes Anwar Ibrahim dijadikan 'bilateral issue' oleh kerajaan Amerika akan dianggap sebagai usaha mencampur tangan dalam isu dalaman kami dan mencabuli kedaulatan Malaysia.

"Kami juga berharap tiada rakyat Malaysia yang akan mendesak mana-mana kerajaan luar untuk memberi tekanan terhadap kerajaan Malaysia dalam kes ini," kata menteri belia dan sukan itu dalam kenyataannya.

Menurut Khairy, penyokong atau parti politik yang mendokong Anwar bagaimanapun tidak disekat untuk menyokong atau berhimpun di hadapan penjara Sungai Buloh.

"Tetapi jangan sesekali meminta campur tangan kerajaan asing dan mencabuli maruah, kebebasan dan kedaulatan negara kita," tegasnya.

Semalam, satu petisyen balas turut diwujudkan di laman web Rumah Putih menuntut AS "menghormati kedaulatan Malaysia".

Ia dibuat susulan kenyataan AS yang menzahirkan kekecewaan mereka terhadap sabitan bersalah dan pemenjaraan lima tahun ke atas Anwar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan