SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Jumaat, 4 April 2014

Kementerian Pertahanan dedahkan identiti Papagomo

papa_M
Rafizi Ramli (PKR-Pandan) mendakwa Kementerian Pertahanan mendedahkan identiti penulis blog pro-kerajaan "Papagomo" sebagai Wan Muhammad Azri Wan Deris (atas). ‎
Ahli Parlimen Rafizi Ramli (PKR-Pandan) hari ini mendakwa Kementerian Pertahanan, dalam jawapan bertulis dua hari lepas, mendedahkan identiti penulis blog pro-kerajaan “Papagomo” sebagai Wan Muhammad Azri Wan Deris.  ‎
Dalam satu sidang media di lobi Parlimen hari ini, Rafizi berkata kementerian itu mengesahkan yang Wan Muhammad Azri Wan Deris dibenarkan bersama wartawan lain masuk ke dalam kapal selam Scorpene pada 9 Disember 2011 untuk “tujuan berkongsi maklumat.”
Rafizi sebelum itu meminta kementerian bila dan kenapa Wan Muhammad Azri, nombor kad pengenalan 830121-03-5019, dibenarkan memasuki kapal selam.
“Saya bertanya soalan itu untuk mendapat pengesahan identiti Papagomo sebab ia diketahui umum yang Papagomo telah memasuki kapal selam atas jemputan menteri.
“Berita ini disebarkan dalam blog-blog pro-Umno, mengesahkan Papagomo sememangnya memasuki kapal selam. Gambarnya dalam kapal selam turut tersebar luas,” kata Rafizi.
Rafizi berkata Wan Muhammad Azri, semasa menjawab soalan dalam kes saman ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, menafikan sekeras-kerasnya dia berada dalam kapal selam itu.
“Bagaimanapun, jawapan oleh Kementerian Pertahanan menunjukkan yang Wan Muhammad Azri telah berbohong kepada mahkamah.
“Ini adalah kesalahan di bawah Seksyen 193 Kanun Keseksaan, iaitu memberi maklumat palsu kepada mahkamah dan membawa hukuman penjara tujuh tahun jika sabit kesalahan.”
Rafizi berkata dia dan N.Surendran (PKR-Padang Serai) akan juga membuat laporan polis pada 8 April.
“Saya hendak melihat sama ada polis akan mengambil tindakan serta-merta terhadap Papagomo dan sama ada mahkamah akan menjatuhkan hukuman penjara terhadapnya.”
Rafizi akan failkan saman fitnah
Rafizi juga berkata dia akan menyaman Wan Muhammad Azri kerana mendakwa dalam laman blognya yang Rafizi dipecat oleh Petronas kerana pecah amanah.
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan pada bulan Februari lepas yang Wan Muhammad Azri ialah penulis blog Papagomo dan mengarahkannya membayar pampasan sebanyak RM850,000 kepada Anwar.
Pesuruhjaya Kehakiman Rosilah Yop, yang memberikan penghakiman di kamar, membuat keputusan ini dalam saman fitnah RM100 juta Anwar terhadap Wan Muhammad Azri.
Wan Muhammad Azri dituduh menyiarkan imej lucah dan kenyataan memalukan mengenai keintiman Anwar dengan seorang lelaki lain dalam laman blognya www.papagomo.com, pada 16 Mac dan 20 Mac.
Keputusan itu ialah penghakiman kedua Mahkamah Tinggi yang mengesahkan Wan Muhammad Azri sebagai Papagomo walaupun dinafikannya.
Pada 13 September 2013, Wan Muhammad Azri dikenalpasti sebagai Papagomo oleh Pesuruhjaya Kehakiman Vazeer Alam Mydin Meera dan diarah membayar sejumlah RM500,000 sebagai gantirugi kepada ahli perniagaan Abdul Razak Mohd Noor dalam saman fitnahnya terhadap penulis blog itu.
Bagaimanapun, penghakiman itu tidak boleh digunapakai dalam kes mahkamah yang lain sebab Wan Muhammad Azri masih membuat rayuan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan