SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Ahad, 30 Oktober 2011

Habis Duit Rakyat...Habissss!!!!

PETALING JAYA: Laporan Ketua Audit Negara 2010 mendedahkan bahawa kerajaan negeri Terengganu tidak membuat perjanjiandengan syarikat pembekal pakaian dan alatan sekolah untuk tahun 2008 hingga 2010.
Menurut lapuran itu, RM28.47 juta telah dibelanjakan untuk 282,966 pelajar di seluruh Terengganu.
Selain itu, proses rundingan harga kontrak tidak memenuhi garis panduan; kajian pasaran tidak dijalankan; bon pelaksanaan tidak dikeluarkan; pemeriksaan barangan yang diterima tidak dibuat; kelewatan agihan; bantuan tidak diagih ke semua daerah dan keluarga tidak layak turut menerima bantuan.
Kerajaan negeri telah membuat tawaran kepada dua buah syarikat pembekal secara runding terus atas alasan keperluan mendesak.
Hasil tinjauan audit pada 3 November tahun lalu di beberapa buah kedai pakaian dan alatan sekolah di Kuala Terengganu mendapati harga lebih rendah dari yang ditawarkan.
Harga di pasaran ialah RM26.70 dan RM76.50 berbanding harga pembekal antara RM73.50 dan RM123.30 dan ini bermakna kerajaan dapat berjimat sebanyak RM1.42 juta.
Tidak diperiksa
“Semakan audit mendapati tidak ada bukti pemeriksaan dan pengesahan terhadap barangan dibuat dan kami mendapati 284 beg sekolah bernilai RM10,762 mengalami kerosakan zip.
“Akibatnya ia tidak dapat diagihkan dan ia disimpan di setor dan makmal sekolah serta setor Jabatan Pelajaran Negeri (JPN),” kata lapuran audit itu.
Cadangan asal kerajaan negeri ialah bantuan itu cuma kepada 53,000 pelajar tetapi bertambah kerapa 10,616 berikutan pilihan raya kecil parlimen Kuala Terengganu pada bulan Januari 2009.
Lapuran ketua audit juga mendapati 89,162 item pakaian dan alatan sekolah bernilai RM1.45 juta membabitkan sekolah di Kuala Terengganu, Besut, Hulu Terengganu dan Kemaman masih belum diagihkan.
Ia berlaku kerana senarai nama penerima berbeza antara pihak sekolah dan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK).
KUALA LUMPUR 28 Okt- Laporan Ketua Audit Negara 2010 mendedahkan beberapa pinjaman yang diluluskan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) kepada syarikat tertentu dengan status ‘meragukan’.
Ketuanya, Tan Sri Datuk Ambrin Buang berkata, sehingga 31 Disember 2010, 13 pinjaman tanpa jaminan berjumlah RM55.10 bilion diluluskan KWSP.
Menurutnya, RM7.30 bilion diberikan kepada dua peminjam dan RM 21.30 bilion kepada satu peminjam yang mana mereka dikecualikan jaminan kerajaan kerana mendapat penarafan kredit dari Agensi Penilaian Malaysia Berhad.
KWSP turut meluluskan 15 pinjaman yang memerlukan jaminan kerajaan berjumlah RM35.69 bilion dan dua pinjaman kepada syarikat bukan subsidiari RM6.24 bilion.
“KWSP memaklumkan, pinjaman kepada dua syarikat itu perlu kerana ia milik Menteri Kewangan Diperbadankan dan syarikat subsidiari di mana majorit pemegang saham dari agensi kerajaan sebanyak 66 peratus.
“Begitu pun, Manual Operasi untuk lima jabatan yang terlibat dengan pengurusan pinjaman masih dikaji semula dan ada yang dikemas kini sebelum diluluskan pada 31 Disember 2012 akan datang,” katanya seperti dilapor Sinar Harian.
Beliau berkata, pinjaman untuk Skim Pinjaman Perumahan Kerajaan berjumlah RM 4 bilion diluluskan Panel Pelaburan pada 3 Julai 2007 dilakukan tanpa dibentangkan di Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Pelaburan dan perkara ini sepatutnya tidak berlaku.
Malah katanya, ‘agak menghairankan’ apabila KWSP yang tidak mempunyai pegawai perundangan yang mahir dalam pinjaman Islamik telah meluluskan pinjaman itu.
“Mereka memaklumkan kepada Audit, peguam luar diupah dan mereka turut menyediakan draf. Manakala pegawai undang-undangnya membuat semakan.
“KWSP memaklumkan draf pinjaman Islamik itu telah mendapat kelulusan dari Penasihat Syariah,” katanya.
-keadilandaily
PROJEK makmal komputer sekolah harian di Sabah yang bernilai RM160.74 juta yang bertujuan membina bangunan, membekalkan dan pemasangan perabot dan peralatan ICT didapati telah gagal mencapai objektifnya, dedah Laporan Ketua Audit Negara 2010.
Ini kerana hanya dua daripada 300 makmal komputer sahaja yang dapat digunakan manakala lawatan audit ke SK Kepayan, Kota Kinabalu, mendapati stok peralatan ICT yang dibekalkan hampir tiga tahun lalu masih tidak digunakan.
“Peralatan ICT disimpan di dalam kotak asalnya dan tidak diageh. Keadaan ini berlaku kerana 99.3 peratus makmal yang dibina gagal disiap dan diserahkan mengikut tempoh yang ditetapkan. Adalah juga didapati sebahagiannya telah mengalami kerosakan fizikal akibat daripada serangan anai-anai,” petik laporan itu.
Projek makmal komputer yang ditugaskan kepada syarikat TimeCom Holdings Sdn Bhd itu sepatutnya bermula pada 31 Oktober, 2006 tetapi tellah mengalami kelewatan yang berpanjangan dan hanya siap pada 30 April, 2008.
-sabahkini
KUALA LUMPUR 24 Okt: Majlis Sukan Negara (MSN) membeli 23 ekor kuda berjumlah RM5.66 juta secara runding terus tanpa mendapat kelulusan Kementerian Kewangan.
Pendedahan itu dinyatakan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010 yang dikeluarkan hari ini.
Lebih mengejutkan, lapan belas daripadanya yang dibeli bagi menyertai pertandingan ekuestrian dan sukan lasak dikategorikan sebagai tidak layak dan terpaksa diserahkan kepada pelbagai jabatan kerajaan.
Ini kerana kuda-kuda yang dibeli pada 2008 itu gagal memenuhi kriteria yang ditetapkan Persekutuan Ekuestrian Antarabangsa atau Federation Equestre  Internationale.
Dari jumlah itu, hanya lima kuda didapati layak untuk memasuki pertandingan di peringkat kejuaraan dunia.
Pemilihan itu dibuat oleh jawatankuasa direktorat World Endurance Championship, yang diketuai ketua pengarah Institut Sukan Negara (ISN), termasuk doktor veterinar, pegawai teknik dan pengurus projek.
Kuda-kuda itu dibeli daripada Equine Centre Sdn Bhd (enam ekor) bernilai RM1.98 juta, El Ranco Country Club (13) dengan harga RM2.48 juta, Royal Terengganu Endurance Stable (dua) pada harga RM0.58 juta Toft Endurance Pty Ltd (dua) dengan nilai RM0.62 juta
Lapan belas kuda yang ‘ditolak’ itu berharga RM3.94 million dan telah diagihkan kepada beberapa agensi kerajaan iaitu Unit Berkuda Polis Diraja Malaysia  (tiga kuda)Unit berkuda Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (tiga), Pusat equestrian Angkatan Tentera (dua), Universiti Putra Malaysia (tiga), Universiti Teknologi  Malaysia (dua), Majlis Sukan Terengganu (dua) dan Royal Terengganu Endurance Stable (lapan)
-keadilandaily
KUALA LUMPUR 24 Okt: Laporan Ketua Audit Negara yang diserahkan  di dewan rakyat selepas tertangguh selama 17 hari ternyata mengandungi beberapa pendedahan mengejutkan.
Antaranya pembelian peralatan oleh Jabatan Taman Laut Malaysia (JTLM) dengan harga kontrak yang jauh lebih tinggi dan tidak masuk akal berbanding harga pasaran.
Dalam laporan itu dinyatakan bahawa JTLM, iaitu agensi yang diletakkan di bawah Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar, tidak melakukan kajian pasaran dalam pembelian yang dibuat mereka.
“Semakan audit mendapati tiada bukti JTLM telah membuat kajian pasaran sewajarnya.
“Bagaimanapun, pihak JTLM mempunyai anggaran harga pasaran yang tidak dapat dikenal pasti asas perkiraannya.
“Analisis Audit mendapati perbezaan harga ketara antara 177 peratus hingga 2,805 peratus terhadap kadar harga yang ditetapkan dalam kontrak berbanding anggaran harga pasaran,” kata laporan audit yang dikeluarkan oleh Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang.
Di antara pembelian tidak masuk akal yang dibuat JTLM itu adalah dua teropong pandangan malam (night vision) yang berharga cuma RM1,940 dan RM2,827 setiap satu, tetapi dibeli secara kontrak pada harga RM56,350 setiap unit.
Perbezaan harga sebanyak RM54,410 dan RM53,523 itu adalah pembaziran sebanyak 2,805 peratus dan 1,893 peratus berbanding harga pasaran.
Manakala harga komputer riba Acer Aspire 3935 yang sepatutnya berharga RM3,428 pada harga pasaran dibeli dengan harga RM11,845.
Perbezaan harga sebanyak RM8,417 itu adalah 246 peratus lebih tinggi berbanding harga asal.
Selain itu, pemain LCD dan TV LCD dibeli dengan harga RM16,100 berbanding harga pasaran iaitu sekitar RM2,182 sahaja.
Sementara peralatan walkie talkie pula dibeli pada harga RM4,324 sedangkan harga pasaran hanyalah RM1,561 bagi setiap unit.
-keadilandaily
KUALA LUMPUR 24 Okt: Majlis Amanah Rakyat (MARA) membelanjakan untuk membeli peralatan elektrik seratus peratus lebih tinggi berbanding harga pasaran, dedah Laporan Audit 2010.
Beberapa barangan itu seperti ketuhar dibeli pada harga RM1,200 berbanding harga pasaran RM419; Katil Boleh Lipat berharga RM500 berbanding RM100; Dapur gas dua pembakar pada harga RM200 setiap satu, dan bukannya RM59.90
Mesin gunting rambut yang dibekalkan berharga RM250 berbanding harga pasaran iaitu RM79 seunit dan Pengisar pada RM140 dan bukannya RM60.
Laporan tersebut juga mencatatkan bahawa sebahagian besar pembelian dibuat melalui rundingan terus tanpa melalui tender terbuka serta kelulusan daripada Kementerian Kewangan.
Prosedur operasi standard tidak dibentangkan sebelum lembaga pengarah MARA meluluskannya, kata laporan itu.
Laporan itu juga mengesyorkan Giatmara menyatakan prosedur operasi standard secara mendalam dan terperinci bagi program yang hendak dijalankan di seluruh negara.
Laporan itu turut mencatatkan pembelian beberapa peralatan untuk peserta kursus yang dibuat tanpa mengambil kira keperluan yang betul.
Sebagai contoh, di Kapit, Sarawak, ketuhar dan mesin jahit disediakan tetapi tiada bekalan elektrik di pusat latihan tersebut, lapor Malaysiakini.
Laporan itu juga mencatatkan beberapa peralatan termasuk pengadun dan pengisar yang dibeli di bawah tahap keupayaan sebenar untuk digunakan mengadun kek dan oleh itu, ia tidak boleh digunakan.
Giatmara juga membeli pengisar untuk mencampur makanan ikan dengan spesifikasi yang rendah dan peserta kursus boleh secara mudah mendapat makanan ikan di Perak.
Laporan Audit Negara mencadangkan Giatmata membuat penilaian sesuatu peralatan yang hendak dibeli mengikut kapasiti dan kesesuaian bagi mencapai hasratnya.
-keadilandaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan