SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Khamis, 27 Disember 2012

KEADILAN Selar Serangan Gereja Di Nigeria

KUALA LUMPUR 26 Dis: KEADILAN menyelar serangan ke atas gereja di Nigeria ketika sambutan perayaan Krismas oleh masyarakat Kristian di negara itu, semalam.

Ketua Penerangan KEADILAN, Dr Muhammad Nur Manuty berkata, serangan terbabit yang dilakukan kumpulan yang menggelarkan diri mereka “Boko haram”, mencemar imej dan kesucian Islam.

“Perbuatan demikian terkutuk di sisi Islam, kerana jelas Al Quran menyebut bahawa rumah ibadat seperti gereja, kuil dan sebagainya tidak boleh dibinasakan kerana nama tuhan masih disebut di dalamnya.

“Perbuatan demikian mengundang persepsi negatif yang dihadapi dunia Islam di dunia barat, bahawa Islam menghalalkan ekstrimisme agama,”

“Pakatan Rakyat khasnya KEADILAN menyatakan rasa kesal yang amat sangat kepada perbuatan sedemikian,” tegas beliau kepada Keadilandaily.

Dalam perkembangan berkaitan, Pas turut mengutuk sekeras-kerasnya pembunuhan ke atas penganut Kristian dan gereja di Nigeria, kata pengerusi Lajnah Antarabangsa Pas, Datuk Kamarudin Jaffar.

Menurutnya, Pas juga turut menyokong kenyataan Majlis Muslim Britain semalam yang turut sama mengutuk serangan itu.

“Pas bersama masyarakat antarabangsa mengutuk keras serangan terhadap gereja Kristian tersebut.

“Kita juga menyokong kenyataan Majlis Muslim Britain yang mengutuk serangan tersebut,” katanya kepada Harakahdaily.

Setiausaha Agung Majlis Islam Britain Murad Farooq, dalam kenyataannya berkata bahawa orang Islam yang beriman tidak boleh membiarkan serangan ke atas tempat-tempat ibadat penganut agama lain termasuk Kristian apatah lagi serangan itu berlaku pada perayaan yang paling penting bagi mereka.

Pada pagi Krismas lalu, dua gereja iaitu gereja St Teresa dan gereja Evangelical yang menagkibatkan sekurang-kurangnya 15 orang menjadi mangsa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan