SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Ahad, 18 Ogos 2013

Pak Mei dgn 700 Ekor Anjig Peliharaan......


[AA] ALOR SETAR: Tanggungjawab dan belas kasihan.

Itulah yang digambar oleh sepasang suami isteri apabila mereka sanggup mengutip dan memelihara binatang yang berkeliaran di jalanan seperti anjing dan kucing.

Atas dasar belas kasihan, sepasang suami isteri di sini sanggup membela kira-kira 700 ekor anjing dan 100 ekor kucing terbiar di kabin milik mereka. Bekas kontraktor, Md Azmi Ismail, 55, dan isterinya Halija Idris, 65, membawa balik haiwan yang sakit, cacat, tua dan mengalami pelbagai masalah lain untuk diberi penjagaan sebaik mungkin.

Menurut Md Azmi atau lebih mesra dengan panggilan “pak mie”, beliau menganggap apa yang dialakukan beliau dan isteri untuk memelihara serta menguruskan haiwan ini merupakan satu tanggungjawab malah sudah hampir dua puluh tiga tahun mereka menguruskan haiwan-haiwan ini bersama.

Katanya,sifat kasihan terhadap haiwan itu lahir apabila beliau melihat haiwan-haiwan tersebut berada di jalanan malah ada antaranya mengalami kecederaan serta dalam keadaan tidak terurus.

Jika ternampak beliau akan menangkap dan membawa pulang haiwan-haiwan tersebut ke kediaman mereka di jalan tanjung bendahara, alor setar dan akan dimandikan serta merawat luka-luka yang terdapat pada haiwan tersebut.

"Pak Mie" dan sekumpulan anjing peliharaannya

"Bagi kami dengan mak intan kami rasa benda ni rasa tanggungjawab la kita ambil balik bila kita ambil bawak balik kita tengok sakit macam ni kita berubat dia kita jaga bagi makan dia pelihara sampai dia sihat jadi itu kita
rasa tanggungjawab lah walaupun saya sebagai orang melayu," katanya.

Walaupun pada satu ketika tindakan mereka pernah mendapat cemuhan dan dipandang serong masyarakat kerana mereka beragama Islam namun tidak ramai yang tahu mereka akan menyamak kembali dan mereka tahu akan hukum agama dan ini adalah atas perikemanusiaan selebihnya mereka menyerahkan kepada Allah.

Sementara itu isterinya, Halija yang mesra dipanggil Mak Intan pernah bekerja di klinik haiwan serta mempelajari ilmu merawat haiwan dengan doktor veterinar.

Katanya dia tidak mempunyai sebarang masalah dalam menguruskan haiwan itu mahu dari segi pemakanan dan kesihatan malah anjing-anjing tersebut dijaga dengan rapi termasuk soal perubatan dan kebersihan.

"Memang Mak Intan rasa tanggungjawab la kat depa sebab sapa yang nak tolong sapa yang nak ambil depa kan sedangkan kucing yang sakit tepi jalan orang kaih (tolak) ja orang tak ambil macam tu jugak anjing yang eksiden ka kena tindih ka apa ka orang kaih dengan kaki ja tak dak sapa yang sudi nak ambil depa," kata Mak Intan.

Halija berkata, dia terhutang nyawa sebanyak dua kali kepada anjing peliharaannya di mana nyawanya pernah diselamatkan oleh haiwan itu daripada mengalami kecelakaan dalam dua kejadian berbeza pada tahun 2011 lalu.

Dalam kejadian pertama, dia hampir dipatuk ular senduk namun diselamatkan anjing bernama Poppy, kemudia dia diselamatkan pula seekor anjing digelar Adik ketika dia hampir lemas akibat tergelincir dan jatuh ke dalam sungai.

“Saya tak pandai berenang. Masa itu, semua ahli keluarga juga tidak ada. Jadi apabila diselamatkan anjing peliharaan, saya rasa seolah-olah macam mati hidup semula kerana ketika itu saya rasakan tiada harapan lagi untuk hidup,” katanya.

Sehingga kini terdapat kira-kira 200 ekor kucing dan 900 ekor anjing di bawah jagaan mereka malah kos menguruskan haiwan-haiwan ini ditanggung sepenuhnya tanpa meminta bantuan daripada mana-mana pihak.

Malah anjing yang dipelihara dan dipelihara dijaga sehingga mati manakala bagi penyakit yang tak dapat dirawat haiwan ini akan dihantar ke klinik haiwan untuk rawatan lanjut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan