SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Sabtu, 26 Oktober 2013

BR1M Satu Umpan Kepada Orang Miskin Untuk Kemenangan Najib



Najib selaku PM adalah anak seorang bekas PM (Tun Razak),beliau tidak pernah merasa susah dalam kehidupan beliau,susah senang rakyat tidak di pedulikan dan di ambil kira oleh Najib selaku PM dan menteri Kewangan. Lihat sahaja bajet yang baru dibentangkan oleh Menteri Kewangan (Najib) semalam, Apakah kelebihan kepada rakyat ? Adakah dengan pemotongan sabsidi gula itu satu hadiah bermakna kepada rakyat ? dan GST itu satu bonus untuk rakyat ?

Mungkin rakyat dikampong suka dengan Najib kerana BR1M kerana mereka tidak sedar mereka tertipu dengan kemanisan RM 600 untuk setahun yang mereka angap terlalu besar tetapi mereka tidak sedar belanja harian mereka melonjak tinggi melambung. Selepas pemotongan sabsidi petrol, sabsidi gula pula akan di potong ditambah pula dengan GST yang akan berkuat kuasa pada 2015 nanti.

Petani umpamaya terpaksa memerah tanaga setiap hari mencari rezeki untuk sesuap nasi dan menyara keluarga . Untuk mendapatkan hasil yang lumayan petani terpaksa mengeluarkan modal yang tinggi untuk memastikan pendapatan mengcukupi untuk menampung kehidupan selama semusim.Najib tidak pernah tahu berapa harga satu tan mentrik padi yang di bayar kepada petani oleh Bernas  di tolak dengan potongan gred.

Bayangkan dengan keluasan tanah 3 ekar petani terpaksa mengeluarkan modal dari upah bajak,membeli benih,menabur (upah tanam calit),baja dan racun kesemuanya diangarkan RM 3,000.00. Jika pendapatan hanya mencecah RM 6,000.00 semusim bermakna petani hanya berpendapatan RM 3,000.00 semusim, Itu tanah milik sendiri bagaimana pula jika tanah sewa ? semusim kadar sewa RM 2,500.00 berapakah petani itu dapat dalam semusim? bagaimana mereka hendak menyara keluarga ? Pernahkah Najib selaku PM dan Menteri Kewangan memikirkan susah payah rakyat ? Aku yakin dia tidak mengerti hati nurani rakyat...

Sebab itu dia menggunakan wang ringgit untuk mendapat kemenangan PRU yang lepas-lepas dan yang tebaru dia membeli undi dari rakyat marhin dengan memberikan BR1M sebanyak RM 500.00 kepada setiap keluarga yang berpendapatan di bawah RM 3,000.00 sebulan, dia tahu undi orang susah boleh dibeli, sebagai bukti semua kemenangan Umno/BN dari undi orang kampong, ini bermakna orang kampong senag di beli. Sama ada dari Sabah, Serawak atau Semenanjung semua dari kampong.

Bagi Najib lagi rakyat susah lagi bagus....mereka boleh diumpan dengan wang untuk meneruskan cengkaman pemerintahan Umno/BN. Dalam fikiran beliau sekiranya rakyat semua sudah senang umpan dia tidak laku lagi (seperti orang bandar dan bangsa cina) sukarlah untuk dia meraih kemenangan dan meneruskan cengkaman  pemerintahan kuku besi Umno/BN.

Kakitangan awam pula berbanga dengan bonus setengah bulan gaji dan minima RM 500 yang akan di bayar pada bulan Januari / 2014. Sebagai ucapan terima kasih kerana membantu kemenangan Umno/BN dalam PRU 13 sebagai jalan untuk mencengkam rakyat.... Tahniah kepada kakitangan awam yang bersekongkol dan membantu menjayakan MISI untuk mencapai VISI Najib dan Umno/BN.

Najib juga tidak mahu memberi kenaikkan lagi atau menambah apa-apa elaun kepada kakitangan awam kerana jika kakitangan awam sudah dapat kenaikan sudah tidak ada lagi umpan yang akan dijadikan syarat tawar menawar untuk mencapai kemenangan dimasa akan datang.

Bila masa PRU hanya tinggal setahun Kongres Kesatuan Sekerja Sektor Awam akan berkokok mengatakan Kongres sudah bertemu PM membincankan kenaikan gaji yang akan dilaksanakan selepas PRU nanti jestru itu bagi pihak Kongres merayu kepada semua kakitangan awam menyokong kerajaan dan memastikan kemenangan di pihak Umno/BN...... Bila sudah berjaya semua kakitangan awam akan dapat ucapan terima kasih kerana membantu kemenangan imno/BN, kenaikan gaji dan elaun di kaji semula empat atau lima tahun lagi......

Presiden Kongres di kurniakan Darjah Kebesaran, ahli kongres pula di kurniakan kenaikan cukai. Najib tidak pernah terfikir dan ingat kepada pekerja kelas petengahan dan bawahan yang sama-sama bertungkus lumus untuk menjayakan semua program kerajaan. Apa yang berlaku Najib hanya melihat pegawai peringkat atasan sahaja yang berusaha, sebab itu Najib menaikkan gaji atau elaun pegawai atasan sahaja setiap kali rombakan gaji berlaku disektor awam. Untuk kakitangan bawahan hanya sekadar melepaskan batuk ditanga. Amalan kerajaan sejak dari memerintahan mantan PM si Kuthi tu lagi.

Najib selaku anak bekas PM dia tidak pernah tahu akan kesusahan dan perihjerih rakyat bawahan termasuk lah kakitangan awam yang bergaji rendah di bawah RM 1,000.00 sebulan . Najib tidak pernah melihat rumput yang melata kerana Najib tidak pernah duduk sebaris dengan rakyat marhain......kerana baji Najib rakyat itu tentu mengharap sesuatu dari kerajaan Umno/BN, beri RM 600.00 setahun mereka akan memuji dan menyanjung Ku (Najib) . Biarkan mereka terus miskin.....dengan gaji rendah.....senang untuk di beli.

Bilakah rakyat Malaysia baru sedar akan penipuan Najib selaku Presiden Umno dan Pengerusi BN seterusnya sebagai PM & MK.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan