SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Rabu, 31 Disember 2014

Antarabangsa Puji SAR Indonesia sebagai Pasukan Terbaik di Asia

 

KOMPAS.com - Dunia antarabangsa memuji kemampuan pasukan SAR Indonesia yang mampu mencari AirAsia QZ8501 dengan cepat, dan dianggap sebagai salah satu pasukan SAR terbaik di di Asia.

"Indonesia telah berpengalaman menghadapi bencana, sehingga mereka mempunyai kemampuan yang sangat bagus dalam hal penyiasatan pelbagai insiden," ujar Greg Waldron, editor majalah penerbangan FlightGlobal, sebagaimana dikutip dari Wall Street Journal, Selasa (30/12/2014).

Dari catatan dia, pasukan SAR Indonesia telah mampu menangani dengan baik pelbagai kemalangan pesawat seperti tenggelamnya kapal ferry dan beberapa kemalangan pesawat, walaupun menghadapi keadaan geografi yang cukup sukar.

Waldron berkata pasukan SAR Indonesia sebenarnya mampu mencari pesawat di lokasi terakhir pesawat tersebut melakukan komunikasi. Namun, kerana keadaan cuaca yang buruk, hal itu urung dilakukan.

Penyiasat Indonesia (KNKT) juga telah mempunyai hubungan yang erat dengan pelbagai agensi antarabangsa dalam meneliti pelbagai insiden kemalangan pesawat. Lembaga itu salah satunya adalah National Transportation Safety Board (NTSB) Amerika Syarikat.

Sementara itu, Mark Martin dari perunding penerbangan bebas Martin Consulting menuturkan bahawa Indonesia sebenarnya mempunyai kapal laut tanpa awak yang mampu mengesan kehadiran benda di bawah laut. "Jika ada pesawat yang tenggelam di laut, saya yakin, pihak Indonesia boleh dengan cepat menjejakinya dan proses pencarian akan berjaya," kata dia.

Martin juga menyarankan agar kru pesawat juga dilatih untuk memahami keadaan perairan yang ada dalam laluan penerbangan di Indonesia, dan mempunyai keupayaan navigasi standard ketika dalam keadaan darurat.

Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Toni Fernandes malam ini juga mengapresiasi pasukan SAR yang dengan cepat mampu mencari kedudukan jatuh pesawat. "Kami sangat berterima kasih kepada Basarnas yang dengan cepat mencari mangsa. Pada masa ini fokus kami adalah bagaimana mengevakuasinya," tutur Fernandes.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan