SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Ahad, 20 Mac 2011

MENUTUP AURAT BAGI MUSLIMAT

1). Syariat Islam telah mengarahkan wanita islam(muslimat) agar menutup seluruh angotanya kecuali / melainkan muka dan dua tapak tangan.
2). Muslimat juga diwajib kan memakai pakaian yang tidak menjolok mata seperti sempit, ketat, jarang nipis dan menampak kan bentuk badan. Jestru muslimat diwajibkan memakai tudung yang labuh hingga menutupi dada supaya tidak melihatkan jalur-jalur yang boleh menaikkan / mendatangkan kegairahan kepada kaum yang bukan sejenis.
3). Memakai seluar tidak lah begitu ketat hingga melihatkan bentuk-bentuk perhiyasan bagi seorang wanita,Sesungguhnya semua yang ada pada wanita itu adalah perhiyasan yang sangat berharga bagi setiap wanita.Lantaran itu jangan lah dimurahkan apa yang ada pada diri mu......
4). Memakai tudung bukan hanya sebagai fesyen tetepi pakai lah dengan niat menutup aurat dan menuruti perintah Allah s.w.t, insaallah muslimat yang memakai tudung akan dipelihara Allah keimanan dan ketakwaan nya.Dijauhkan dari melakukan perkara-perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah s.w.t.
5). Pentingnya menutup aurat kepada muslimat disisi Allah menurut islam dapat di bukti kan dengan firman Allah yang terkandung dalam Quran surah "Al-ahzab : ayat 59" . Ayat bermaksud " Wahai nabi (Muhammad) suruhlah isteri-isteri mu dan anak-anak perempuan mu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan (tudung) pakaiannya bagi menutupi tubuhnya (semasa mereka keluar).Cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) Maka dengan itu mereka tidak diganggu dan ingatlah Allah maha pengampun dan maha mengasihani.
6). Ya Allah aku bermohon kepada mu jadikan lah isteri ku dan anak ku muslimat yang sentiasa menutup dan menjaga auratnya semasa diluar sepertimana kehendak mu Ya Allah. Aminnnnnn

1 ulasan: