SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Ahad, 17 Mei 2015

Najib janji kosong-Hindraf


P. Waytha Moorthy,NAJIB,HINDRAF

PETALING JAYA: Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf) mendakwa kerajaan berbohong berhubung kenyataannya telah membelanjakan RM2.8 bilion bagi membantu memperbaiki taraf hidup penduduk kaum India di antara tahun 2012 hingga 2014.

Tuduhan itu dibuat Pengerusinya, P. Waytha Moorthy ketika mengulas kenyataan Ketua Setiausaha Perbendaharaan Negara Tan Sri Irwan Serigar Abdullah.

Dalam temuramahnya dengan sebuah akhbar berbahasa Tamil, Irwan dipetik sebagai berkata, kerajaan telah bersetuju dengan Hindraf pada April 2013 untuk melaksanakan dasar baru bagi membantu masyarakat India Malaysia.

Menurut Moorthy, apabila Perdana Menteri bersetuju melantiknya sebagai timbalan menteri pada 2013, Najib telah berjanji membentuk satu unit baru dalam kerajaan yang akan membuat dasar dan program ekonomi khusus kepada penempatan 800,000 pekerja estet.

Beliau juga dikatakan berjanji untuk mengatasi masalah penempatan semula kuil Hindu, soal kerakyatan, pendidikan dan peluang pekerjaan kepada masyarakat India yang miskin.

““Dalam bajet tahunan yang dianggarkan RM 2.5 bilion seperti yang dipersetujui, tetapi tidak ditunaikan”, kata Waytha Moorthy.

Dakwanya, dia telah diajak oleh Najib untuk menyertai kabinet sebagai sebahagian rancangan kerajaan untuk menghapuskan pengaruh kuat Hindraf ke atas kaum India di negara ini.

Sebelum itu sokongan kaum berkenaan terhadap Barisan Nasional (BN) khususnya MIC terhakis teruk dan ia telah memberi kemenangan besar kepada Pakatan Rakyat (PR) dalam dua Pilihan Raya Umum (PRU) iaitu pada 2008 dan 2013.

Waytha Moorthy yang berhenti dari kabinet selepas 8 bulan dilantik berkata, kepimpinan Najib bukan sahaja telah kehilangan sokongan daripada orang Melayu, tetapi telah hilang kepercayaan daripada seluruh masyarakat India di negara ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan