SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Isnin, 26 Januari 2015

Anwar: Itu cuma 'kenyataan peribadi' Hadi

 
Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menganggap kenyataan Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa pilihan raya tempatan berpotensi mengulangi peristiwa berdarah 13 Mei 1969, adalah pandangan peribadi presiden PAS itu.

Beliau berkata pelaksanaan pilihan raya itu perlu mengambil kira pandangan semua kaum.

Katanya lagi, ia perlu dibincangkan dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat sebelum membuat sebarang keputusan, lapor Sinar Harian Online hari ini.

“Kenyataan yang dikeluarkan beliau (Abdul Hadi) adalah pendapat peribadinya,” katanya seperti dilapor portal berita itu hari ini.

Ketika dihubungi Malaysiakini petang ini, Pengarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil menjelaskan bahawa tidak ada mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat esok seperti yang dilaporkan.

Sebaliknya beliau menjelaskan bahawa Anwar akan menghubungi Abdul Hadi dan pemimpin DAP Lim Kit Siang berhubung isu itu.

Dalam kenyataannya Jumaat lalu, Abdul Hadi antara lain menyuarakan kerisauannya berhubung pilihan raya tempatan itu boleh mencetuskan jurang dan polarisasi serta ketegangan di antara penduduk bandar yang bermajoriti kaum Cina.

Hadi turut membayangkan yang pilihan raya tempatan akan memberikan kemenangan buat satu kaum dalam masyarakat berbilang kaum.

Kenyataannya itu mengundang kritikan pelbagai pihak termasuk DAP dan NGO.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan