SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Isnin, 19 Januari 2015

Abim masih berbisa tanpa Anwar

 Amidi Abdul Manan

KUALA LUMPUR – “Tidak adil membandingkan antara kepimpinan lama dan baharu yang menerajui Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), lebih-lebih lagi sewaktu Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi presidennya.”
 
Demikian reaksi Presiden Abim, Amidi Abdul Manan ketika diminta mengulas mengenai badan itu yang dilihat makin sepi ketika ini.

 
Mengakui kelantangan NGO Islam itu kini agak pasif , namun Amidi berkata, ia tidak bermakna usaha dakwah terhenti di situ sahaja selepas zaman Anwar berlalu.

 
"Abim bertuah mendapat bekas Presiden dan dalam masa sama pengasas yang begitu berkaliber dan dihormati dalam kalangan gerakan Islam di seluruh dunia.

 
"Ketika saudara Anwar memimpin Abim, waktu itu berlaku gelombang kedua kebangkitan Islam pada abad ke-20 dan tidak terkecuali di Malaysia.

 
"Jadi sudah tentu dari segi pendekatan dulu dan sekarang sudah berubah, ketika itu beliau menampilkan Islam sebagai jawapan kepada seluruh permasalahan manusia, Islam mampu menjadi penyelesaian kepada masalah hidup," katanya kepada Sinar Online di sini, hari ini.

 
Beliau berkata lagi, perjalanan Abim dalam dunia dakwah tidak berubah namun ia perlu disesuaikan dengan perkembangan semasa termasuk bersikap lebih berhati-hati apabila berdepan isu politik dan agama di negara ini.

 
"Sebab itulah kita menguar-uarkan antaranya Islam sebagai sistem hidup, sebagai satu cara hidup, Islam sebagai panduan kehidupan kepada semua.

 
"Perkara itu telah diterima oleh masyarakat dan adakah kita perlu untuk membuat penegasan yang sama, melakukan gerak kerja yang sama, sebagaimana Abim mula ditubuhkan, sudah tentu tidak.

 
"Perkara itu kita sesuaikan dengan keadaan, macam sekarang ini amalan usrah boleh diterima oleh pihak media seperti program Halaqah yang boleh memberikan imej kepada aktiviti keagamaan sedangkan istilah itu adalah istilah yang sinonim dengan gerakan Islam sendiri," ujarnya.

 
Dalam pada itu, beliau juga menafikan Abim ketandusan golongan pelapis untuk meneruskan kesinambungan NGO Islam itu sambil menegaskan muktamar adalah platform terbaik untuk tujuan tersebut.

 
"Saya kira perubahan antara 1970-an sehingga kini, dalam masa sama kalau hendak dikatakan dari segi pelapis, kita terus melatih.

"Kita boleh lihat sendiri kepada setiap kali bermuktamar, tidak kurang daripada 400 hingga 700 perwakilan seluruh negara hadir sama-sama berbincang khusus berkaitan dengan belia Islam sahaja.

"Dengan jumlah itu kita yakin dapat melatih mereka sebagai pelapis dan kader gerakan Islam pada masa akan datang," katanya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan