SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Rabu, 21 Januari 2015

Pas persoal motif, dalang bunuh Altantuya

KUALA LUMPUR 20 JAN- Pas hari ini sekali lagi membangkitkan mengenai motif pembunuhan Altantuya Shaariibuu dan meminta Mahkamah menjelaskan motif pembunuhan wanita warga Mongolia berkenaan.
Mahfuz Omar PCKetua Penerangan Pas, Datuk Mahfuz Omar berkata, kedua-dua tertuduh yang dijatuhi hukuman mati bukan polis biasa, sebaliknya anggota Unit Tindakan Khas yang bertindak mengikut arahan. “Persoalan yang masih belum terjawab sehingga kini ialah apakah motif pembunuhan warga Mongolia itu, jika membunuh dengan niat, niat apa? “Mahkamah tidak harus sembunyikan motif, ia adalah elemen yang sangat penting yang menjurus kepada perlakuan membunuh, apatah lagi mereka disabitkan dengan tuduhan membunuh dengan niat,” tegasnya dalam sidang media hari ini.
 
Menurutnya, kehilangan tertuduh kedua, Koperal Sirul Azhar Umar yang dikesan berada di Australia menunjukkan ‘kelompangan’ sistem keselamatan negara sehingga tertuduh bolos dan mendapatkan perlindungan daripada tindakan ekstradisi. “Bagaimana tertuduh kes jenayah berat yang masih belum selesai kes perbicaraan boleh dengan mudah dibenarkan untuk ke luar negara? “Tambahan pula wajah tertuduh sememangnya sudah lama dibiarkan menjadi misteri dan tidak dapat dicam oleh masyarakat umum,” katanya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.
 
Beliau turut menyatakan kesediaan bertemu Sirul jika individu tersebut mahu mendedahkan rahsia sebenar di sebalik pembunuhan itu, yang sebelum ini dikaitkan dengan pemimpin negara.

“Dalang sebenar dalam kes ini perlu didedahkan, saya harap Sirul boleh rungkai semua persoalan.“Sirul boleh hubungi saya dengan segera melalui telefon, email atau facebook. Saya bersedia bertemu beliau di mana-mana sahaja. “Saya mahu mendengar sendiri siapakah dalang dan motif sebenar pembunuhan tersebut,” tegasnya. Ahli Parlimen Pokok Sena itu juga berkata, beliau merasakan terpanggil untuk bertemu Sirul selepas membaca kenyataan ibu Sirul yang mendakwa anaknya tidak diberikan keadilan seharusnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan