SINGGAH LE


widgeo.net

Ku Li

Rabu, 21 Januari 2015

‘Polis sekongkol dengan penjenayah’ mengejutkan – Mahfuz

 
KUALA LUMPUR 20 JAN- Ketua Whip Ahli Parlimen PAS, Datuk Mahfuz Omar melahirkan rasa terkejut dengan kenyataan bekas Ketua Polis Negara, Tun Hanif Omar berhubung kerjasama pihak berkuasa dengan penjenayah.
Ini berikutan kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang mendakwa “Raja Judi” Paul Phua bekerjasama bagi memastikan keselamatan negara seperti terkandung dalam suratnya kepada Biro Siasatan Persekutuan (FBI).
“Pendedahan yang dibuat Hanif Omar mengejutkan dan hanya menimbulkan lebih banyak persoalan apakah bantuan yang diberikan Phua dalam soal keselamatan negara,” tegas Mahfuz dalam sidang media di ibu pejabat parti itu hari ini.
Hanif baru-baru ini dilapor berkata, wujud prinsip kerjasama antara pihak keselamatan dengan penjenayah untuk mengatasi ancaman jenayah yang lebih berat.
Selain itu, bekas ketua Polis Diraja Malaysia (PDRM) itu juga mengakui keistimewaan diberikan kerajaan kepada penjenayah yang bekerjasama jika mereka ditangkap di negara lain.
“Pihak berkuasa (negara tersebut) akan merujuk kepada Peguam Negara yang mungkin akan bawa perkara itu kepada Menteri Luar dan Kabinet.
“Jika mereka yakin pihak berkuasa negara lain itu mengharapkan pertimbangan istimewa, mereka akan menimbangkannya,” kata Hanif dipetik.
Menurut Mahfuz, jika keistimewaan itu benar-benar diberikan, ia boleh dianggap perbuatan melindungi penjenayah yang sedang didakwa atas kesalahan berkenan.
Ia katanya, seolah-olah satu pengkhianatan besar terhadap amanah yang diberikan rakyat kepada pihak berkuasa.
“Jikalau sebegitu bermurahnya hati kerajaan bertindak membela penjenayah, maka tidak hairanlah usaha pencegahan jenayah yang semakin parah di negara ini gagal.
“Kita mengecam sekeras-kerasnya, perbuatan bersekongkol dengan penjenayah tertentu membolehkan mereka berbuat sesuka hari dan terus bermaharajalela, ia seolah-olah mengkategorikan penjenayah tersebut sebagai berlesen dan direstui kerajaan,” jelasnya Mahfuz.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan